0
0

Benzīna motorzāģa darbība un galvenie parametri

Kopīgot

Galvenais jautājums, ko uzdod pircēji, ir visvienkāršākais: kā nopirkt vajadzīgo preci? Pat mazpazīstamiem ražotājiem ir pieejams liels skaits instrumentu, nemaz nerunājot par uzņēmumiem, kuri ir pazīstami visā pasaulē. Kā izvēlēties vajadzīgo motorzāģi? Lai to izdarītu, ir jāsaprot, ko nozīmē benzīna motorzāģa galvenie raksturlielumi un vai vienmēr lieli cipari nozīmē augstu veiktspēju, nevis tikai augstu vērtību. 

Tehniskie parametri ir tieši saistīti ar instrumenta konstrukciju un tā darba principu. Piemēram, no motora tilpuma un tipa ir atkarīga jauda, pieļaujamie zāģa komplektācijas izmēri. No konstrukcijas un materiāla – svars. 

Kopumā benzīna motorzāģis sastāv no motora, griezes momenta pārraides mehānismiem un zāģa plātnes. Dzinēju un ķēdi savieno reduktors (pārvades sistēma) un sakabes sistēma. Zāģa plātne sastāv no sliedes un uz tās izvietoto ķēdi. Tā kā motorzāģim ir 2 taktu dzinējs, tad tam ir divas tvertnes – eļļas (ķēdes eļļošanai) un degvielas (degvielas maisījumam). Tiek izmantots degvielas maisījums, nevis tikai benzīns, tas ir atkarīgs no divu takta dzinēja izvietojuma, zāģim nav atsevišķas tvertnes smērvielām, iekšējo elementu eļļošanai.

Darbs ar instrumentu notiek šādi: kad lietotājs parauj startera auklu – iegriežas kloķvārpsta. Ja tvertnē ir pietiekošs degvielas maisījuma daudzums, tad vienā no apgriezieniem tiek iedarbināta svece, rezultātā rodas dzirkstele un maisījums uzliesmo. Maisījumam sadegot, rodas gāzes, kas iestumju virzuli. Šis elements ir savienots caur klani ar kloķvārpstu, kas pēc inerces griežas otrajā apgriezienā, tādējādi turpinot procesu no jauna bez ārējo spēku līdzdalības. Iedarbinot zāģi, dzinējs sāk griezt vadošo zvaigznīti. Savukārt uz tās tiek nostiprināta zāģa plātne, un ķēde. Ķēdes eļļošana notiek automātiski kustības laikā – pēc darbu pabeigšanas, izslēdzot motorzāģi, var pamanīt, ka no tā izplūst smērviela. Tā ir neizlietotā eļļa, kas palikusi rievās. 

Tehniskā specifikācija

  • Dzinēja, degvielas tvertnes un eļļas tvertnes tilpums.

Dzinēja izmēri un ietilpība tieši ietekmē zāģa jaudu, jo lielāka tā ir, jo lielāka enerģija virzās uz virzuli. Tilpums arī norāda kāds ir zāģa degvielas patēriņš noteiktā laika periodā. Jāņem vērā, ka, ja motora tilpums neatbilst zāģa jaudai, tas samazina darba resursu.

Tvertnes tilpums degvielas maisījumam ir no 0.3 līdz 1 litram. Saskaņā ar to, eļļas tvertne ir 1.5-2 reizes mazāka. Tāda apjomu atšķirība palīdz pilnas slodzes gadījumā patērēt degvielas maisījumu un eļļu praktiski vienādā ātrumā (aptuveni 30-50 minūtes).

Sadzīves klases motorzāģiem dzinēja tilpums sasniedz 40 cm3, tas ir 1.5-2 stundas bez degvielas uzpildes. Pusprofesionālie zāģi var strādāt līdz 8 stundām, to tilpums ir līdz 60 cm3, bet profesionālie ir līdz 121 cm3. Modeļi ar lielu tilpumu tiek aprīkoti ar iedarbināšanas atvieglojuma elementiem. 

  • Jauda

Jo lielāks dzinēja tilpums, jo stiprāks ir zāģis, līdz ar to tā darbspējas ir lielākas. No jaudas ir atkarīgs ātrums un intensitāte. Šo rādītāju mēra zirgspēkos vai kW (1 Zs = 0.735 kW). Atkarībā no zāģa jaudas tie iedalās klasēs un pēc lietošanas sfēras:

Līdz 2 kW – sadzīves
No 0,74 līdz 2,94 kW – pusprofesionālie
No 2,94 līdz 5,15-6 kW – profesionālie

Motorzāģiem ar lielu jaudu ir nepieciešams papildu fizisks spēks tā noturēšanai, kā arī ir jāzina drošības noteikumi, jo vadīt šo instrumentu ir diezgan sarežģīti. Iekārtas jauda var samazināties komponentu dabiskās nolietošanās dēļ, kā arī nekvalitatīva degvielas maisījuma vai nepareizi izvēlētu komponentu dēļ. 

  • Svars

Zāģa svars ir motora un korpusa ar rokturiem svaru summa. Zinot svaru, ir noteiktas iekārtu funkcijas:

  1. Sadzīves motorzāģi vidēji sver no 2 līdz 5 kg. Tiem nav vajadzīga liela jauda un galvenā prasība tiem ir – ērtības un vienkāršība periodisku nelielu darbu veikšanai (malkas sagatavošana, zaru griešana).
  2. Pusprofesionālie zāģi sver nedaudz vairāk – 5 līdz 7 kg, tiem ir lielāka jauda, bet attiecīgi arī plašākas veicamo darbu iespējas. Tā kā šāda veida zāģus bieži izmanto krūmu/zaru griešanai, tad tiem ir paredzētas uzlabotas sliedes.
  3. Profesionālie zāģi var svērt pat līdz 11 kg. Tie paliek nedaudz vieglāki, ja tiek izmantoti vieglāki sakausējumi (pamatā uz magnija rēķina) cilindru un kartera ražošanai. Mērķis ir padarīt instrumentu vieglāku, bet nesamazināt darba resursu, drošību un drošību preces ekspluatācijas laikā. 

Faktiski operators, izmantojot motorzāģi, pārbauda ne tikai šo elementu slodzi, bet arī paša zāģa svaru, kad degvielas tvertnes ir pilnībā uzpildītas. Tāpēc, gadījumā, ja mazāks zāģa svars ir ļoti svarīgs kritērijs, tad vajadzētu izvēlēties sadzīves un viena roktura zāģus – tie ir vieglāki par pārējiem. Šis parametrs ir izšķirošais, izvēloties koku/krūmu apgriešanas rīku – augšējo zaru nogriešanai un koka vainaga veidošanai. Smagais benzīna motorzāģis šajā gadījumā ir ne tikai neefektīvs, bet arī bīstams – tam nav augsta manevrēšanas spēja, bet spēcīgā dzinēja svars un jauda izraisa operatora nogurumu, to ir grūti noturēt un nav iespējams strādāt ar vienu roku. Tāpēc tāda veida darbiem iesakām specializētos, atvieglinātos instrumentus.

Jāņem vērā arī to, ka cilvēkiem kuriem fiziskā slodze sagādā grūtības, nav ieteicams izmantot motorzāģus, kuru svars ir lielāks par 5 kg. 

Darbam ar profesionālu instrumentu nepieciešama laba fiziskā sagatavotība, jo tādiem zāģiem drošības noteikumos nav paredzēta siksna piestiprināšanai sakarā ar neparedzētiem sarežģījumiem darbā (piemēram, koka krišana). Operatoram ir jāpaspēj instrumentu atlaist, bet nevis atsprādzēt to.

  • Sliedes garums

Sliede ir viena no zāģa pamata detaļām. Tā ir balsts ķēdei un eļļošanas kanālam (ķēdes gala kustība rievās).

Vēl viena svarīga sliedes īpašība ir garums. Tieši tā nosaka maksimālu stumbra diametru, ko var sazāģēt. Jo garāka sliede, jo lielāks griezuma dziļums. 

Parasti visi ražotāji norāda maksimālo sliedes garumu specifikācijās. Ja uz kompaktā zāģa uzstādīsiet lielāku sliedi nekā atļauts, tad jaudas nepietiekamības dēļ, ķēdes pārvietošanās pa to būs papildu slodze dzinējam. Tādā veidā zāģa detaļas ātrāk nolietosies un palielināsies degvielas patēriņš. Motorzāģi ar īsām un standarta sliedēm (30-40 cm) biežāk ir sastopami sadzīves modeļiem, bet profesionāliem zāģiem sliedes garums ir no 45 cm līdz 1 metram. Turklāt jāņem vērā arī tas, ka palielinot sliedes garumu, pieaug atsitiena spēks.

  • Ķēdes solis

Ķēde ir zāģa sastāvdaļa. Tā sastāv no sastiprinātiem posmiem (zobiem). Tās parametri ir šādi – ķēdes solis, profila augstums, vadošā posma biezums un griezuma dziļums. Galvenais ir ķēdes solis – attālums starp trim secīgi izvietotām kniedēm uz ķēdes, kas izdalīts ar 2.

Ķēdes iedala piecās grupās atkarībā no soļa izmēra:

  1. 14 collas (6,35 mm) Tās uzstāda uz mazjaudīgiem viena roktura zāģiem.
  2. 0,325 collas (8,25 mm) un 38 collas (9,3 mm). Šāds solis ir zema profila ķēdēm. Vairāk nekā 80% no visiem pasaulē saražotiem zāģiem tiek komplektēti ar šādām ķēdēm. Tās arī ir visdrošākās nepieredzējušiem lietotājiem, izmantojot nelielu prettrieciena iespējamību un zemāku vibrācijas līmeni darba laikā.
  3. 0,404 collas (10,26 mm) un 34 collas (19,05 mm). Šāds solis ir ķēdēm ar paaugstinātu veiktspēju, un lieliem posmiem. Šīs ķēdes izmanto hidrauliskajās iekārtās un jaudīgiem koku gāžamiem zāģiem. Šāda tipa ķēdēm apstrādājamā materiāla pretestība ir lielāka.   
  • Antivibrācijas sistēma

Pirmkārt, šādas sistēmas lietošana ir nepieciešama profesionāliem motorzāģiem, jo ilgstošs darbs ar spēcīgu vibrējošu instrumentu ietekmē operatora locītavas un var radīt nopietnas sekas. Visvienkāršākais antivibrācijas sistēmas veids ir gumijas starpliku komplekts starp rokturiem un korpusu. Tomēr šāda antivibrācijas sistēma praktiski netiek pielietota mūsdienu motorzāģiem. Parasti tiek īstenots “divu masu” princips: motora bloks ir atdalīts rokturu un degvielas tvertnes blokiem. 

Ja nav atbilstoša antivibrācijas sistēma, tas var radīt nopietnas sekas operatoram, sākot no asinsrites traucējumiem rokās un beidzot ar nopietnākām saslimšanām. Tomēr dažiem sadzīves motorzāģiem antivibrācijas sistēma nav paredzēta. Tās trūkums tiek skaidrots šādi: pirmkārt, instrumenta lietošanas ilgums, otrkārt, tie neattīsta lielu jaudu un to ķēdes ir ar mazāku soli. 

  • Griešanas ātrums

Iegādājoties motorzāģi, pircēji bieži uzdod jautājumu par koksnes zāģēšanas ātrumu konkrētam zāģa modelim (piemēram, vai nepieciešams izdarīt papildu spiedienu uz instrumentu darba laikā). Atbilde: pirmkārt, tas ir atkarīgs no zāģa komplektācijas, īpaši ķēdes. Strādājot ar trulu ķēdi, ne tikai būs zema zāģēšanas efektivitāte, bet arī palielināsies zāģa bojājumu varbūtība, jo dzinēja slodze palielināsies. Tāpēc profesionālai lietošanai ir ieteicams uzturēt ķēdi labā darba kārtībā – iztaisnot ķēdi darba dienas beigās. Nozīmīgs ieguldījums produktivitātē ir griezējzoba formai un ķēdes solim.

Daži ražotāji norāda griešanas ātrumu preces instrukcijā. Tomēr vienmēr jāatceras, ka šādi dati ir ļoti nosacīti, jo nav iespējams uzskaitīt visus griešanas variantus. Taču nav šaubu, ka informējot par šādiem rādītājiem, ražotājs uzņemas atbildību par iekārtu darbības līmeni. Zinot griešanas ātrumu, var aprēķināt vai motorzāģis ir spējīgs veikt darbu neapdraudot savu integritāti. 

  • Gaisa filtra uzstādīšana

Motorzāģos uzstādītie gaisa filtri aiztur putekļus, zāģu skaidas un citas sīkas daļiņas no dzinēja un ritošās daļas. Aizsardzības sistēma sastāv no divām daļām: pirmā barjera ir spārniņi, kas piestiprināti motora vārpstai, un pēc tam – pats gaisa filtrs (kaprona vai filca). Šis elements aiztur lielāko daļu piesārņojuma, apkopes laikā ir viegli mazgājams vai nomaināms. To var arī piesūcināt ar speciālām eļļām, kas paaugstina mikrodaļiņu uztveršanas koeficientu un novērš “sakalšanas” procesu. 

  • Ķēdes bremzes

Ķēdes bremžu funkcijai ir tieša nepieciešamība. Apgrieztā trieciena vai ķēdes pārrāvuma gadījumā, operators var tikt savainots. Tāpēc labākais risinājums šādā gadījumā ir ķēdes apturēšana. Apturēšana notiek izmantojot mehānismu, kas tiek aktivizēts ar benzīna plāksni. Ja uz to balstās operatora roka, tad izmantojot sviru, spēks tiek nodots bremzēm un ķēde tiek nobloķēta. Tas var arī notikt automātiski. 

Ja esi jauna benzīna motorzāģa meklējumos vai vēlies nomainīt veco modeli, raksti vai zvani mums un mēs palīdzēsim ar ieteikumiem tieši Jums atbilstoša benzīna motorzāģa iegādei!


Saistītie raksti

Atpakaļ uz jaunumu sarakstu